Przejdź do treści
  • GŁÓWNA
  • OBOZY ROWEROWE GO GIRL
  • MIEJSCA
    • Polska
      • Beskid Niski
      • Beskid Mały
      • Beskid Sądecki
      • Beskid Śląski
      • Beskid Żywiecki
      • Bieszczady
      • Gorce i Pieniny
      • Jura Krakowsko-Częstochowska
      • Katowice i okolice
      • Małopolska
      • Płaskopolska
      • Sudety
      • Suwalszczyzna
      • Zakopane i Tatry
    • Austria
      • Ischgl
      • Saalbach – Hinterglemm
      • Salzkammergut
    • Chorwacja
    • Czechy
    • Maroko
    • Słowacja
    • Szwajcaria
    • Włochy
      • Finale Ligurie i San Remo
      • Lago di Garda
      • Livigno
      • Toskania
      • Valsugana
    • Wyspy Kanaryjskie
    • SINGLETRACKI i BIKE PARKI
  • SPRZĘT
    • testy i recenzje
  • PORADY
  • INNE
    • ULTRA
    • BIKEPACKING
    • GRAVEL
    • ZWIFT
    • morsowanie
    • relacje
    • kolarska kuchnia
    • zimowo
    • life behind bars
    • o treningu
    • GIRLS on BIKES
    • rekonstrukcja ACL
    • przemyślenia
    • maratonowo
    • Geocaching
  • WSPÓŁPRACA
  • Sklep
    • Sklep
    • Regulamin sklepu, polityka prywatności i plików cookies
    • Koszyk
  • GŁÓWNA
  • OBOZY ROWEROWE GO GIRL
  • MIEJSCA
    • Polska
      • Beskid Niski
      • Beskid Mały
      • Beskid Sądecki
      • Beskid Śląski
      • Beskid Żywiecki
      • Bieszczady
      • Gorce i Pieniny
      • Jura Krakowsko-Częstochowska
      • Katowice i okolice
      • Małopolska
      • Płaskopolska
      • Sudety
      • Suwalszczyzna
      • Zakopane i Tatry
    • Austria
      • Ischgl
      • Saalbach – Hinterglemm
      • Salzkammergut
    • Chorwacja
    • Czechy
    • Maroko
    • Słowacja
    • Szwajcaria
    • Włochy
      • Finale Ligurie i San Remo
      • Lago di Garda
      • Livigno
      • Toskania
      • Valsugana
    • Wyspy Kanaryjskie
    • SINGLETRACKI i BIKE PARKI
  • SPRZĘT
    • testy i recenzje
  • PORADY
  • INNE
    • ULTRA
    • BIKEPACKING
    • GRAVEL
    • ZWIFT
    • morsowanie
    • relacje
    • kolarska kuchnia
    • zimowo
    • life behind bars
    • o treningu
    • GIRLS on BIKES
    • rekonstrukcja ACL
    • przemyślenia
    • maratonowo
    • Geocaching
  • WSPÓŁPRACA
  • Sklep
    • Sklep
    • Regulamin sklepu, polityka prywatności i plików cookies
    • Koszyk
Facebook Youtube Instagram

Jaki napęd do gravela? Jedna czy dwie tarcze?

  • 08/07/2024
  • 13 komentarzy
POSTAW KAWE
4.9
(24)

Jaki napęd do gravela? To jedno z najczęściej zadawanych pytań w gravelowym internecie.
Jest to też jedno z najczęściej zadawanych mi pytań w waszych wiadomościach.
Zaraz po nim jest pytanie o moją kasetę i to, dlaczego jest taka duża.
Dziś w artykule odpowiem Wam, jaki napęd do gravela jest najlepszy, powiem Wam, jaki sprawdza się najlepiej mi i czym powinniście się sugerować wybierając napęd dla siebie.

To czy wybierzemy napęd jedno czy dwublatowy zależy od kilku ważnych czynników.

  • Czym jest dla Ciebie gravel?
  • Gdzie jeździsz? Gdzie mieszkasz?
  • Jak jeździsz?
  • Czy jeździsz w grupie czy solo?
  • Czy trenujesz i patrzysz w cyferki?

W większości tych przypadków wszystko będzie się rozbijało o zakres przełożeń oraz stopniowanie.

Zakres i stopniowanie

Czym jest zakres? Zakres mówi nam o tym, jakie jest najsłabsze i najmocniejsze przełożenie w twoim rowerze. Mówi o tym, jak łatwo będzie się jechało pod górę a jak szybko z górki lub po płaskim.
Im większy zakres tym lepiej. Im większa rozpiętość biegów tym wygodniej.
O zakresie decyduje liczba zębów na skrajnych zębatkach zarówno z przodu jak i z tyłu napędu.

Jak obliczyć zakres napędu?

To proste! wystarczy wykorzystać poniższy wzór.

(liczba zębów największej tarczy mechanizmu korbowego: liczba zębów najmniejszej tarczy mechanizmu korbowego) x (liczba zębów największej tarczy kasety: liczba zębów najmniejszej tarczy kasety) x 100

Na przykładzie GRXa 2×12 (korba 48/31, kaseta 11/36)
(48:31)x(36:11)x100= 1,54×3.27×100%= 503%

Na przykładzie Sram Force w mojej Liv Devote (korba 43/30, kaseta 10/36)
(43:30)x(36:10)x100= 1,43×3,6×100= 514%

napęd
Kaseta 10/36
napęd
Korba 43/30

Do tej pory, gdy istniały tylko kasety 10 i 11 rzędowe większy zakres automatycznie kojarzył się z napędami z dwoma blatami z przodu. Po pojawieniu się kaset 12 a nawet 13 rzędowych sytuacja nieco się zmieniła, ponieważ bardzo często napęd z jednym blatem z przodu może oferować większy zakres niż napęd z dwoma blatami. Ale może po kolei.

Jeśli mówimy o napędach typowych, które są dedykowane gravelom, to w przypadku SRAMa nie ma zdziwienia. Dwa blaty oferują wyraźnie więcej.
Jednorzędowy Sram XPLR z kasetą 10/44 daje nam zakres 440%
Dwurzędowy Sram Force z kasetą 10/36 oraz korbą 43/30 daje nam zakres 514%

Z Shimano sytuacja trochę się zmieniła po wprowadzeniu nowego 12 rzędowego GRX.
Jednorzędowy GRX przy kasecie 10/51 daje nam zakres 510%.
Dwurzędowy GRX z kasetą 11/36 i korbą 48/31 pozwala uzyskać zakres 503%
Czyli mniej!!!
Czy słyszę tutaj hałas łamiących się teorii dotyczących przewagi dwóch blatów??? :)

POSTAW KAWE

Napęd MULLET

Sytuacja zmienia się jeszcze bardziej, jeśli zastosujemy pewien trik i złożymy sobie napęd kombinowany czyli tak zwanego MULETTa.
W takim przypadku możemy uzyskać zakres nawet 520%
Ma to miejsce w przypadku elektronicznego napędu Sram AXS gdzie kasetę i przerzutkę MTB o zakresie 10-52 z zestawimy z szosowymi klamkomantekami. Tak właśnie jest z moim napędem.

mullet
Kaseta 10/50
mullet
Zębatka 38T

Stopniowanie mówi nam o tym jak duże są skoki pomiędzy ilościami zębów na kolejnych koronkach kasety. Jak duże są różnicę pomiędzy nimi. Ma to bezpośredni wpływ na kadencję, z którą jedziemy i komfort zarówno na podjazdach oraz na zjazdach.
Jeśli kaseta jest ciasno zestopniowana, to zmieniając biegi nie będziecie odczuwali gwałtownych skoków. Zmiana odbywać będzie się płynnie. Jeśli kaseta jest ma duże różnicę w zębach to zmiana biegów może być bardziej odczuwalna i może zdążyć się tak, że podjeżdżając pod górę na jednej zębatce będzie wam za lekko a na kolejnej z trudno i będziecie czuć, że przydałoby się coś pomiędzy.

Stopniowanie kasety w napędzie GRX 1×12: 10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51

Stopniowanie kasety w napędzie Sram XPLR 1×12: 10-11-13-15-17-19-21-24-28-32-38-44

Stopniowanie kasety w napędzie GRX 2×12 korba 48/31: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-32-36

Stopniowanie kasety Sram Force 2×12 korba 43/30: 10-11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-33

Stopniowanie kasety Sram Eagle system Mullet: 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42-50

Napęd do gravela – film

Jeśli wolisz słuchać i oglądać, zapraszam do filmu, który nagrałam na ten temat.

To jaki napęd do gravela najlepszy?

Nie ma najlepszego. Istnieje jedynie taki, który sprawdzi się najlepiej Tobie.
A jak wiadomo, każdy z nas ma inne wymagania i może potrzebować czegoś innego.
Dlatego warto zastanowić się nad kilkoma aspektami. I odpowiedzieć sobie na kilka pytań.

Czym jest dla Ciebie gravel? Jaki jest twój styl jazdy?

Nie ma jednej definicji gravela. Dla jednych gravel to taka szosa, która pozwala wskoczyć do lasu i na terenowe ścieżki, jednak nie wjeżdżająca w nie za daleko. Dla innych gravel to allrounder, którym możesz pojechać wszędzie – po mieście, po lesie, po szosie, po parku. Dla jeszcze innych gravel będzie maszyną wyścigową do łojenia długich tras, a dla jeszcze innych rowerem przygodowym do jazdy nawet w trudniejszym terenie.

Od tego, czym jest dla Ciebie gravel, zależy, jaki napęd powinienes wybrać i czy wbierzesz większy zakres czy lepsze stopniowanie.
Dokonując wyboru musisz odpowiedzieć sobie na pytanie – na czym najbardziej ci zależy w twojej jeździe.

Gdzie jeździsz? Gdzie mieszkasz?

Jeśli rejony, po których jeździsz to głównie tak zwana płaskopolska, mało pagórków i podjazdów, to nie potrzebujecie dużego zakresu kasety, ponieważ ani nie pokonujecie dużych stromych podjazdów ani nie rozpędzacie się do ogromnych prędkości, by potrzebować super twarde biegi.
Jeśli mieszkasz w górach lub często tam jeździsz, będziesz skłaniać się ku kasecie z większym zakresem, by móc pokonywać podjazdy komfortowo a na zjazdach móc dokręcać, by jeszcze szybciej jechać.

Jeździsz w grupie czy solo?

Napęd jedynkowy gorzej sprawdza się w trakcie jazd grupowych, kiedy musisz dostosować kadencję i tempo jazdy do innych. Większe przeskoki między zębatkami powodują, że ciężej jest się dostosować do grupy i utrzymywać odpowiednią dla siebie kadencję.  Czasem może zdarzyć się, że zakres biegów w 1x Ci nie wystarczy i jadąc bardzo szybko z wysoka kadencją nie będziesz nadążał za grupą.
Gdy jeździsz sam lub w grupie nie nastawionej na wyścigi i treningi, nie ma problemu z dopasowaniem się do innych, większe przeskoki nie są tak odczuwalne. Jedziesz swoje, swoim tempem.

Czy trenujesz i patrzysz w cyferki?

Jeśli trenujesz i skupiasz się na generowanej mocy, kadencji i treningowych parametrach, to na pewno napęd z dwoma blatami z przodu da Ci większą możliwość kontroli nad treningiem. Dużo łatwiej będzie uzyskać zadaną kadencje przy planowanej mocy.
Podobnie w trakcie ścigania się – lepsze stopniowanie będzie dla ciebie dużo wygodniejsze i zapewni optymalne pedałowanie.

Wady i zalety napędów 1x oraz 2x

W napędach jednorzędowych plusem jest:

  • mniej elementów możliwych do zepsucia – nie ma przedniej przerzutki, nie ma możliwości jej uszkodzenia czy zacięcia się, lub problemów z regulacją
  • lżejsza masa
  • ładniej wygląda – minimalizm i prostota
  • prostota działania – nie musisz kombinować, kiedy zmienić bieg z przodu z dużej na mała zębatkę i odwrotnie, operujesz tylko tyłem zmieniając biegi albo na trudniejsze albo na łatwiejsze. Zero większej filozofii.
  • lepiej działają w błotnych i trudnych pogodowo warunkach
  • łatwość czyszczenia – napęd jednoblatowy szybciej i przyjemniej się czyści. A wiadomo, na czysty rower wsiada się z przyjemnością. Zaś czysty napęd to najwyższa precyzja działania i mniejsze ryzyko uszkodzenia.

W napędach dwurzędowych plusem jest:

  • gęste stopniowanie – mniejsze przeskoki pomiędzy kolejnymi biegami
  • czasem większy zakres biegów skrajnych
  • możliwość bardziej precyzyjnego doboru kadencji i mocy
  • mniejsze zużycie zębatek (jest ich więcej, więc żywotność jest dłuższa)

Do minusów napędów jednorzędowych należą:

  • większe skoki pomiędzy biegami
  • trudność z dopasowaniem dobrej kadencji

Minusy napędów dwurzędowych:

  • gorzej działa w trudnych warunkach, piasku, błocie
  • więcej sposobności do zepsucia czegoś – więcej elementów
  • problem z przekoszeniami
  • konieczność korygowania tyłu w trakcie zmiany biegu z przodu
  • ograniczenie szerokości opon przez przednią przerzutkę
  • większe skomplikowanie – gorszy wygląd, 

Czy ten wpis był pomocny?

Kliknij gwiazdkę!

Średnia ocena 4.9 / 5. Oceniłeś wpis 24

Brak ocen. Bądź pierwszy!

Chcesz więcej?

Zajrzyj na moje inne kanały!

Bardzo mi przykro, że nie znalazłeś tu niczego dla siebie!

Pomóż mi ulepszyć tego bloga!

Powiedz, jak mogę to zmienić?

Chcesz więcej takich materiałów?
Postaw mi kawę na buycoffee.to
Picture of Dorota Juranek

Dorota Juranek

Jeżdżę na rowerze, odkrywam nowe trasy i miejsca, robię zdjęcia oraz tworzę filmy. Pasją do podróżowania dzielę się tutaj oraz na kanale YouTube.
Wszystkie wpisy »

komentarze

13 Responses

  1. Dr J pisze:
    8 lipca 2024 o 16:18

    Nieźle napisane, ale warto dodać, że napęd 2x będzie zawsze miał większy zakres przełożeń niż 1x – trzeby tylko przestać wybierać z oferty podstawowych groupsetów SRAM/Shimano. Nic nie stoi na przeszkodzie by złożyć sobie napęd 2x z kasetą 11-40T i korbą 42-28T. Będziemy mieć ponad 530% zakresu jeśli komuś to potrzebne.

    Wady i zalety mogą być dość subiektywne. Lepszy wygląd? Mnie akurat nie podobał się napęd 1×11. Owszem, jedna tarcza i brak przedniej przerzutki wygląda lepiej, ale ogromna kaseta na kole, większa od tarczy hamulca, wygląda groteskowo.

    Dwie tarcze mogą też nam dać, wbrew pozorom, większą płynność zmiany przełożeń. Szybciej i łatwiej jest zrzucić łańcuch na mniejszą tarczę z przodu, niż klikać kilka razy żeby go wrzucić na większą zębatkę z tyłu.

    Masz rację, że to wszystko zależy od wielu czynników i każdy musi sobie sam wybrać. Do Twojego ścigania elektroniczny napęd 1×12 ma pewnie sens. Jest on jednocześnie kompletnie inny od tego co ja mam w swoim „gravelu”: 2×9 z kasetą 11-34T i korbą 38-24T. Do tego zupełnie bez indeksacji.

    Odpowiedz
    1. Dorota Juranek pisze:
      9 lipca 2024 o 11:42

      Dzięki za cenne uwagi.
      Nie odważyłabym się pisać, że coś wygląda groteskowo. Każdemu według jego upodobań.

      Odpowiedz
    2. RiderOnTheStorm pisze:
      8 sierpnia 2024 o 21:52

      Dopiero teraz natrafiłem na artykuł, więc pewnie nie dostanę odpowiedzi ;) Jaką korbę 42/28T pasującą do gravela polecasz? Ja nie znalazłem takowej. Teoretycznie coś z CUES-a powinno pasować, ale jest tam inna linia łańcucha czy coś i nie bardzo się nadaje.
      Swoją drogą nie rozumiem, czemu producenci walą z uporem maniaka w przypadku dwóch blatów korby 46/30 albo większe, np. 48/32. Chyba nikt jadąc po szutrze nie potrzebuje aż tyle. 42/28 albo nawet i 40/26 byłoby IMO idealnie. Zwłaszcza do bikepackingu gdzie rower już nie waży 10kg. A podjeżdżać trzeba ;)

      Odpowiedz
      1. Dorota Juranek pisze:
        9 sierpnia 2024 o 09:55

        Niestety też nie pomogę.
        I też zastanawia mnie wkładanie takich korb.
        Z drugiej strony – nie ma czegoś takiego jak napęd optymalny. Każdemu będzie pasowało co innego i chyba naturalna koleja jest, że po czasie dopasowujemy wszystko do siebie.

        Odpowiedz
        1. RiderOnTheStorm pisze:
          10 sierpnia 2024 o 22:03

          Właśnie sęk w tym, że nie zawsze da się dopasować pod siebie, bo nie ma dostępnych (nie wiedzieć czemu) rozwiązań na rynku, jak np. ta głupia korba do GRX-a z blatami 40/26…

          Odpowiedz
  2. Kamil pisze:
    9 lipca 2024 o 21:07

    Tak czytam zalety napędu jednoblatowego i aż kusi by wcisnąć patyk w szprychy a jest nim napęd paskowy. Idealnie spełnia wszystkie plusy 1x a prostotę brak możliwości zepsucia wręcz ciągnie dużo dalej…

    Ot takie mrugnięcie od fana 2x ;)

    Odpowiedz
    1. Dorota Juranek pisze:
      10 lipca 2024 o 08:45

      Wciskaj Pan te patyki :)
      Kusi mnie spróbowanie takiego napędu i całkiem możliwe, że będzie nawet okazja.

      Odpowiedz
  3. ML pisze:
    12 lipca 2024 o 17:43

    Cześć, kiedy recka nowych GRC :P?

    Odpowiedz
    1. Dorota Juranek pisze:
      15 lipca 2024 o 13:19

      Chyba najpierw prezentacja, recenzja po dłuższym czasie :)

      Odpowiedz
  4. Piotr pisze:
    10 września 2024 o 18:02

    Hejka :)
    Mój sprzęt to Romet Aspre 1 :) 2×8.
    W standardzie wyposażany w w 2 blaty 46/32 i kasetę 11/34.
    Po mojej modernizacji 2 blaty 46/30 i kaseta 8 rzędowa producenta microShift 46/12 :)
    Jeśli dobrze policzyłem to zakres przełożeń wynosi ok 585%.
    Dużo jeżdżę po górkach na podkarpaciu i zależało mi dobrym przełożeniu na stromych podjazdach.
    Trochę kombinacji było ale wszystko śmiga jak należy.

    Pozdrawiam
    Piotr

    Odpowiedz
    1. Dorota Juranek pisze:
      10 września 2024 o 18:09

      Bardzo fajnie złożony napęd :)
      właśnie o to chodzi – aby dopasować go do siebie.

      Odpowiedz
  5. Techance pisze:
    28 lutego 2025 o 07:32

    Witam. Z matmy miałem dopuszczający, więc o ile dobrze policzyłem to tu w swoim nie gra Elu mam zakres ~660%.
    https://kross.eu/pl/poprzednie-kolekcje/level-5-0-grafitowy-stalowy-czarny-matowy
    Siadłby jeszcze gravelek, ale na razie nie mam funduszy. Skłaniałbym się do 2x, nie widzę dla siebie 1x na dzień dzisiejszy. Co prawda nie jeździłem jeszcze na 1x lecz od zawsze wydaje mi się że na 2x jednak będzie większy zakres i lepsze stopniowanie. Czy słusznie? Ciężko powiedzieć. Chyba nie mam kondychy, bo na tym moim Levelu 5.0 pod największe (najbardziej strome) podjazdy jeszcze mi trochę brakuje. Pozdro.

    Odpowiedz
  6. Techance pisze:
    28 lutego 2025 o 17:34

    Witam. Miało być około 560%… Proszę o edycję dwóch komentarzy w jeden. Pozdro.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

przeczytaj też to

dt swiss grd 1400
recenzje

Gravelowe koła DT SWISS GRC 1400 – recenzja

0 (0) Koła DT Swiss GRC 1400 Dicut o wysokości stożka 30 mm to nowa

więcej »
29 października 2025 Brak komentarzy
kalendarz ultramaratonów
gravel

Kalendarz ultramaratonów rowerowych 2026

5 (25) Kalendarz ultramaratonów rowerowych 2026 to miejsce, gdzie znajdziesz wszystkie długodystansowe wyścigi odbywające się

więcej »
22 października 2025 20 komentarzy
Przewóz roweru w samolocie - walizki rowerowe
porady

Jak spakować rower do samolotu? – walizki rowerowe czy karton

4.9 (26) Jak spakować rower do samolotu? Wydawałoby się prosta i dość popularna sprawa. A

więcej »
15 października 2025 14 komentarzy
Zamek Czocha
Dolny Śląsk

Via Sacra – śladami historii i duchowości Dolnego Śląska

5 (3) Via Sacra, czyli „Święta Droga”, to wyjątkowy szlak pielgrzymkowy, który łączy ze sobą

więcej »
12 października 2025 3 komentarze
WIĘCEJ
Facebook Youtube Instagram
Postaw mi kawę na buycoffee.to

© 2023  All rights reserved.
Dorota Juranek Mamba On Bike
NIP 6342577792