Jaki napęd do gravela? To jedno z najczęściej zadawanych pytań w gravelowym internecie.
Jest to też jedno z najczęściej zadawanych mi pytań w waszych wiadomościach.
Zaraz po nim jest pytanie o moją kasetę i to, dlaczego jest taka duża.
Dziś w artykule odpowiem Wam, jaki napęd do gravela jest najlepszy, powiem Wam, jaki sprawdza się najlepiej mi i czym powinniście się sugerować wybierając napęd dla siebie.
To czy wybierzemy napęd jedno czy dwublatowy zależy od kilku ważnych czynników.
- Czym jest dla Ciebie gravel?
- Gdzie jeździsz? Gdzie mieszkasz?
- Jak jeździsz?
- Czy jeździsz w grupie czy solo?
- Czy trenujesz i patrzysz w cyferki?
W większości tych przypadków wszystko będzie się rozbijało o zakres przełożeń oraz stopniowanie.
Zakres i stopniowanie
Czym jest zakres? Zakres mówi nam o tym, jakie jest najsłabsze i najmocniejsze przełożenie w twoim rowerze. Mówi o tym, jak łatwo będzie się jechało pod górę a jak szybko z górki lub po płaskim.
Im większy zakres tym lepiej. Im większa rozpiętość biegów tym wygodniej.
O zakresie decyduje liczba zębów na skrajnych zębatkach zarówno z przodu jak i z tyłu napędu.
Jak obliczyć zakres napędu?
To proste! wystarczy wykorzystać poniższy wzór.
(liczba zębów największej tarczy mechanizmu korbowego: liczba zębów najmniejszej tarczy mechanizmu korbowego) x (liczba zębów największej tarczy kasety: liczba zębów najmniejszej tarczy kasety) x 100
Na przykładzie GRXa 2×12 (korba 48/31, kaseta 11/36)
(48:31)x(36:11)x100= 1,54×3.27×100%= 503%
Na przykładzie Sram Force w mojej Liv Devote (korba 43/30, kaseta 10/36)
(43:30)x(36:10)x100= 1,43×3,6×100= 514%
Do tej pory, gdy istniały tylko kasety 10 i 11 rzędowe większy zakres automatycznie kojarzył się z napędami z dwoma blatami z przodu. Po pojawieniu się kaset 12 a nawet 13 rzędowych sytuacja nieco się zmieniła, ponieważ bardzo często napęd z jednym blatem z przodu może oferować większy zakres niż napęd z dwoma blatami. Ale może po kolei.
Jeśli mówimy o napędach typowych, które są dedykowane gravelom, to w przypadku SRAMa nie ma zdziwienia. Dwa blaty oferują wyraźnie więcej.
Jednorzędowy Sram XPLR z kasetą 10/44 daje nam zakres 440%
Dwurzędowy Sram Force z kasetą 10/36 oraz korbą 43/30 daje nam zakres 514%
Z Shimano sytuacja trochę się zmieniła po wprowadzeniu nowego 12 rzędowego GRX.
Jednorzędowy GRX przy kasecie 10/51 daje nam zakres 510%.
Dwurzędowy GRX z kasetą 11/36 i korbą 48/31 pozwala uzyskać zakres 503%
Czyli mniej!!!
Czy słyszę tutaj hałas łamiących się teorii dotyczących przewagi dwóch blatów??? :)
Napęd MULLET
Sytuacja zmienia się jeszcze bardziej, jeśli zastosujemy pewien trik i złożymy sobie napęd kombinowany czyli tak zwanego MULETTa.
W takim przypadku możemy uzyskać zakres nawet 520%
Ma to miejsce w przypadku elektronicznego napędu Sram AXS gdzie kasetę i przerzutkę MTB o zakresie 10-52 z zestawimy z szosowymi klamkomantekami. Tak właśnie jest z moim napędem.
Kaseta 10/50
Zębatka 38TStopniowanie mówi nam o tym jak duże są skoki pomiędzy ilościami zębów na kolejnych koronkach kasety. Jak duże są różnicę pomiędzy nimi. Ma to bezpośredni wpływ na kadencję, z którą jedziemy i komfort zarówno na podjazdach oraz na zjazdach.
Jeśli kaseta jest ciasno zestopniowana, to zmieniając biegi nie będziecie odczuwali gwałtownych skoków. Zmiana odbywać będzie się płynnie. Jeśli kaseta jest ma duże różnicę w zębach to zmiana biegów może być bardziej odczuwalna i może zdążyć się tak, że podjeżdżając pod górę na jednej zębatce będzie wam za lekko a na kolejnej z trudno i będziecie czuć, że przydałoby się coś pomiędzy.
Stopniowanie kasety w napędzie GRX 1×12: 10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51
Stopniowanie kasety w napędzie Sram XPLR 1×12: 10-11-13-15-17-19-21-24-28-32-38-44
Stopniowanie kasety w napędzie GRX 2×12 korba 48/31: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-32-36
Stopniowanie kasety Sram Force 2×12 korba 43/30: 10-11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-33
Stopniowanie kasety Sram Eagle system Mullet: 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42-50
Napęd do gravela – film
Jeśli wolisz słuchać i oglądać, zapraszam do filmu, który nagrałam na ten temat.
To jaki napęd do gravela najlepszy?
Nie ma najlepszego. Istnieje jedynie taki, który sprawdzi się najlepiej Tobie.
A jak wiadomo, każdy z nas ma inne wymagania i może potrzebować czegoś innego.
Dlatego warto zastanowić się nad kilkoma aspektami. I odpowiedzieć sobie na kilka pytań.
Czym jest dla Ciebie gravel? Jaki jest twój styl jazdy?
Nie ma jednej definicji gravela. Dla jednych gravel to taka szosa, która pozwala wskoczyć do lasu i na terenowe ścieżki, jednak nie wjeżdżająca w nie za daleko. Dla innych gravel to allrounder, którym możesz pojechać wszędzie – po mieście, po lesie, po szosie, po parku. Dla jeszcze innych gravel będzie maszyną wyścigową do łojenia długich tras, a dla jeszcze innych rowerem przygodowym do jazdy nawet w trudniejszym terenie.
Od tego, czym jest dla Ciebie gravel, zależy, jaki napęd powinienes wybrać i czy wbierzesz większy zakres czy lepsze stopniowanie.
Dokonując wyboru musisz odpowiedzieć sobie na pytanie – na czym najbardziej ci zależy w twojej jeździe.
Gdzie jeździsz? Gdzie mieszkasz?
Jeśli rejony, po których jeździsz to głównie tak zwana płaskopolska, mało pagórków i podjazdów, to nie potrzebujecie dużego zakresu kasety, ponieważ ani nie pokonujecie dużych stromych podjazdów ani nie rozpędzacie się do ogromnych prędkości, by potrzebować super twarde biegi.
Jeśli mieszkasz w górach lub często tam jeździsz, będziesz skłaniać się ku kasecie z większym zakresem, by móc pokonywać podjazdy komfortowo a na zjazdach móc dokręcać, by jeszcze szybciej jechać.
Jeździsz w grupie czy solo?
Napęd jedynkowy gorzej sprawdza się w trakcie jazd grupowych, kiedy musisz dostosować kadencję i tempo jazdy do innych. Większe przeskoki między zębatkami powodują, że ciężej jest się dostosować do grupy i utrzymywać odpowiednią dla siebie kadencję. Czasem może zdarzyć się, że zakres biegów w 1x Ci nie wystarczy i jadąc bardzo szybko z wysoka kadencją nie będziesz nadążał za grupą.
Gdy jeździsz sam lub w grupie nie nastawionej na wyścigi i treningi, nie ma problemu z dopasowaniem się do innych, większe przeskoki nie są tak odczuwalne. Jedziesz swoje, swoim tempem.
Czy trenujesz i patrzysz w cyferki?
Jeśli trenujesz i skupiasz się na generowanej mocy, kadencji i treningowych parametrach, to na pewno napęd z dwoma blatami z przodu da Ci większą możliwość kontroli nad treningiem. Dużo łatwiej będzie uzyskać zadaną kadencje przy planowanej mocy.
Podobnie w trakcie ścigania się – lepsze stopniowanie będzie dla ciebie dużo wygodniejsze i zapewni optymalne pedałowanie.
Wady i zalety napędów 1x oraz 2x
W napędach jednorzędowych plusem jest:
- mniej elementów możliwych do zepsucia – nie ma przedniej przerzutki, nie ma możliwości jej uszkodzenia czy zacięcia się, lub problemów z regulacją
- lżejsza masa
- ładniej wygląda – minimalizm i prostota
- prostota działania – nie musisz kombinować, kiedy zmienić bieg z przodu z dużej na mała zębatkę i odwrotnie, operujesz tylko tyłem zmieniając biegi albo na trudniejsze albo na łatwiejsze. Zero większej filozofii.
- lepiej działają w błotnych i trudnych pogodowo warunkach
- łatwość czyszczenia – napęd jednoblatowy szybciej i przyjemniej się czyści. A wiadomo, na czysty rower wsiada się z przyjemnością. Zaś czysty napęd to najwyższa precyzja działania i mniejsze ryzyko uszkodzenia.
W napędach dwurzędowych plusem jest:
- gęste stopniowanie – mniejsze przeskoki pomiędzy kolejnymi biegami
- czasem większy zakres biegów skrajnych
- możliwość bardziej precyzyjnego doboru kadencji i mocy
- mniejsze zużycie zębatek (jest ich więcej, więc żywotność jest dłuższa)
Do minusów napędów jednorzędowych należą:
- większe skoki pomiędzy biegami
- trudność z dopasowaniem dobrej kadencji
Minusy napędów dwurzędowych:
- gorzej działa w trudnych warunkach, piasku, błocie
- więcej sposobności do zepsucia czegoś – więcej elementów
- problem z przekoszeniami
- konieczność korygowania tyłu w trakcie zmiany biegu z przodu
- ograniczenie szerokości opon przez przednią przerzutkę
- większe skomplikowanie – gorszy wygląd,