Przejdź do treści
  • BLOG
    • współpraca
  • MIEJSCA
    • Polska
      • Beskid Niski
      • Beskid Mały
      • Beskid Sądecki
      • Beskid Śląski
      • Beskid Żywiecki
      • Gorce i Pieniny
      • Jura Krakowsko-Częstochowska
      • Katowice i okolice
      • Małopolska
      • Sudety
      • Suwalszczyzna
      • Zakopane i Tatry
    • Austria
      • Ischgl
      • Saalbach – Hinterglemm
      • Salzkammergut
    • Chorwacja
    • Czechy
    • Maroko
    • Słowacja
    • Szwajcaria
    • Włochy
      • Finale Ligurie i San Remo
      • Lago di Garda
      • Livigno
      • Toskania
      • Valsugana
    • Wyspy Kanaryjskie
    • SINGLETRACKI i BIKE PARKI
  • SPRZĘT
    • testy i recenzje
    • porady
  • BIKEPACKING
  • GRAVEL
  • ULTRA
  • INNE
    • ZWIFT
    • morsowanie
    • relacje
    • kolarska kuchnia
    • zimowo
    • life behind bars
    • o treningu
    • GIRLS on BIKES
    • rekonstrukcja ACL
    • przemyślenia
    • maratonowo
    • Geocaching
  • SKLEP
    • Sklep
    • Koszyk
    • Regulamin sklepu, polityka prywatności i plików cookies
    • Regulamin obozów
Menu
  • BLOG
    • współpraca
  • MIEJSCA
    • Polska
      • Beskid Niski
      • Beskid Mały
      • Beskid Sądecki
      • Beskid Śląski
      • Beskid Żywiecki
      • Gorce i Pieniny
      • Jura Krakowsko-Częstochowska
      • Katowice i okolice
      • Małopolska
      • Sudety
      • Suwalszczyzna
      • Zakopane i Tatry
    • Austria
      • Ischgl
      • Saalbach – Hinterglemm
      • Salzkammergut
    • Chorwacja
    • Czechy
    • Maroko
    • Słowacja
    • Szwajcaria
    • Włochy
      • Finale Ligurie i San Remo
      • Lago di Garda
      • Livigno
      • Toskania
      • Valsugana
    • Wyspy Kanaryjskie
    • SINGLETRACKI i BIKE PARKI
  • SPRZĘT
    • testy i recenzje
    • porady
  • BIKEPACKING
  • GRAVEL
  • ULTRA
  • INNE
    • ZWIFT
    • morsowanie
    • relacje
    • kolarska kuchnia
    • zimowo
    • life behind bars
    • o treningu
    • GIRLS on BIKES
    • rekonstrukcja ACL
    • przemyślenia
    • maratonowo
    • Geocaching
  • SKLEP
    • Sklep
    • Koszyk
    • Regulamin sklepu, polityka prywatności i plików cookies
    • Regulamin obozów
Postaw mi kawę na buycoffee.to
Facebook Youtube Instagram

IDmatch BikeLab – interaktywny system do bikefittingu

  • 16/04/2021
  • 2 komentarzy
5
(1)

IdMatch BikeLab to system do bikefittingu opracowany przez firmę Selle Italia.


Dwa tygodnie temu przy okazji wizyty w siedzibie firmy AMP w Częstochowie nadarzyła się sposobność, aby zapoznać się z systemem IdMatch BikeLab. IdMatch BikeLab to pomysł na bikefitting od firmy Selle Italia. Do tej pory Selle Italia kojarzyłam głównie z produkcji siodełek rowerowych, a na myśl o bikefittingu przed oczami pojawiały się głównie marki Spec i Trek. Postanowiłam więc wykorzystać okazję i sprawdzić, na czym polega pomysł i koncepcja Włochów.

Chciałabym abyście dzisiejszy wpis potraktowali jako ciekawostkę.
Nie jest to szczegółowy opis metody IdMatch BikeLab, ani całego przeprowadzonego bikefittingu. Nie jest to wpis o tym, czy bikefitting ma sens. Nie jest to też reklama, bo cała ta sytuacja wyszła zupełnym przypadkiem.
To materiał, jaki powstał w wyniku mojej ciekawości i zainteresowania tematem właściwego ustawienia roweru. Nie znałam wcześniej tej metody i pomyślałam, że zarówno zdjęcia jak i opis działania tych kosmicznych maszyn mogą się komuś przydać, więc dlaczego nie umieścić ich na blogu.

Co więcej. Po tej wizycie w Częstochowie ostatecznie zdecydowałam się, na zrobienie porządnego, profesjonalnego bikefittingu, by poznać na własnej skórze, na czym polega ten proces i czy faktycznie tak wiele zmienia w jeździe na rowerze i w samopoczuciu.


idmatch bikelab


IdMatch

IdMatch to system, który pierwotnie został stworzony, by umożliwić dobranie odpowiedniego siodełka każdemu rowerzyście. W wyniku rozwinięcia koncepcji powstał IdMach BikeLab, który za pomocą analizy dynamicznej i skanowania 3D pozwala na dokładne pomiary każdego rowerzysty, a następnie na podstawie tych informacji pozwala ustalić optymalną pozycję za rowerze.

To co wyróżnia IdMatch spośród innych rozwiązań to brak konieczności zastosowania znaczników-czujników przyczepianych do kluczowych miejsc na naszym ciele. Komputer za pomocą skanera 3d dokonuje pomiaru w trzech płaszczyznach a oprogramowanie automatycznie rozpoznaje punkty styku stawów ciała i określa długość segmentów ciała.

Co mi najbardziej spodobało się w tym badaniu, to możliwość dynamicznej zmiany odległości oraz wysokości siodełka i kierownicy w trakcie jazdy. W systemie możliwe jest odwzorowanie geometrii każdego roweru. Jak pisze producent – IdMatch w swojej bazie ma dane 300 marek i 10 000 produktów, co teoretycznie pozwala na trafny wybór idealnej ramy i akcesoriów.

Od razu nasuwa mi się tu pytanie – czy IdMatch to system pomagający ustalić właściwą pozycję na naszym rowerze czy pozwalający na wybranie idealnego roweru?
Tego na razie nie wiem.
Choć potrafię sobie wyobrazić sytuację, gdy przed zakupem roweru idę sobie na takie badanie, a dopiero potem wybieram rower konkretnej marki w odpowiednim dla mnie rozmiarze z odpowiednio dobranymi komponentami. No czy nie miałoby to sensu?

Niestety jest jedno „ale”. Badanie testowe wykonywaliśmy w obecności technika znającego system i potrafiącego obsługiwać maszynę. Nie mieliśmy możliwości zrobić tego z fitterem, który pomógłby rozwiać nasze watpliwości. A takowe pojawiły się głównie w kontekście opracowanej pozycji, która w moim przypadku okazała się dużo agresywniejsza niż dotychczasowa.
Oczywiście, mimo iż nie odczuwam specjalnego dyskomfortu na rowerze i nie mam żadnych większych problemów podczas jazdy, to biorę pod uwagę możliwość, że moja pozycja na rowerze nie jest idealna. Tym bardziej, że nigdy nie robiłam profesjonalnego bikefittingu. Tylko tu nasuwa się kolejne pytanie. Co jest pozycją idealną? Czy dla każdego pozycja idealna będzie tym samym?

Teoretycznie algorytm systemu biorąc pod uwagę moje wymiary, zakresy ruchu, analizując kilka pozycji z różną wysokością siodełka i kierownicy, wybrał najlepsze dla mnie ustawienie.
Moim zdaniem jednak sama maszyna, obojętnie jak dobrze opracowany algorytm by miała nigdy nie dopracuje pozycji tak dobrze, jak fitter we właściwy sposób wykorzystujący możliwości tego sprzętu.

Tyle moich rozważań, do pooglądania obrazki z całej naszej „zabawy”.
Jeśli macie jakieś swoje doświadczenia i przemyślenia związane z IdMatch oraz bikefittingiem, piszcie. Chętnie poznam Wasze opinie.

Oficjalna strona producenta – bikelab.idmatch.it


idmatch
Sercem systemu komputer z kamerą oraz dość kosmicznie wyglądający twór imitujący rower.
siodełka selle italia
Na początku w IdMatch chodziło tylko o prawidłowe dopasowanie siodełka, a ostatecznie zakończyło się na dynamicznym bikefittingu.
kierownice
Komponenty przykręcane do „jednostki centralnej”, poukładane w zależności od wielkości.

idmatch
Na początku wybieramy rower, na jakim jeździmy. W przypadku szosy istnieje dodatkowa możliwość wyboru stylu jazdy od sportowego po rekreacyjny. W gravelu niestety nie ma takiej opcji.
idmatch
Komputer pyta nas, czy mamy jakieś dolegliwości bólowe – plecy, nadgarstki, kolana etc?
idmatch
Oceniamy stopień bólu i dokuczliwość naszych dolegliwości.

idmatch bikelab
Dokonywany jest pomiar w trzech pozycjach. Przodem, bokiem, oraz bokiem w skłonie.

ustawienie bloków
Następnie dokonuje się pomiaru stóp – długość, szerokość, miejsce stawu śródstopno-paliczkowego palucha.
ustawienie bloków
Ten przyrząd służy do oceny, czy mamy problem z pronacją lub supinacją stopy. Od tego zależy m.in. ustawienie bloków.
ustawienie bloków
W moim przypadku jest raczej neutralnie.

idmatch
Po dokonaniu pomiarów system wypluwa analizę, jakie komponenty przyczepić do „jednostki centralnej” oraz jak ustawić bloki.
ustawianie bloków
Tak ustawiane są bloki.
ustawianie bloków
W zależności od tego czy pronujemy, czy supinujemy ustawiane są bloki.

idmatch bikelab


bikefitting
Siadamy na rower i jedziemy około 10-15 minut. W międzyczasie maszyna dynamicznie zmienia wysokość siodełka i kierownicy oraz analizuje naszą pozycję w tych ustawieniach.
idmatch
Na koniec otrzymujemy raport dotyczący naszej optymalnej pozycji.
idmatch
Mi te kąty zasadniczo nie mówią nic. Czy jest na sali jakiś bikefiiter? :)

idmatch
Otrzymujemy koordynaty pozwalające przełożyć to ustawienie na rower.
idmatch
Wybierając w systemie swój rower otrzymujemy informację, co należy zmienić.
wymiary roweru
Otrzymujemy też graf z wymiarami do ustawienia roweru za pomocą metra i poziomicy.

pomiar korby
W studiu jest jednak też maszyna do przełożenia wyników analizy na nasz rower.
pomiar siodła
Szmery, bajery i lasery.
pomiar kierownicy
O ile w przypadku siodełka ustawienie go według wytycznych nie jest problemem, to już w przypadku kierownicy potrzebne są nowe komponenty.

idmatch bikelab


Jak wspomniałam już wcześniej, system IdMatch ustalił mi dużo agresywniejszą pozycję niż miałam do tej pory.

Zasugerował przesunięcie siodełka do tyłu i nieco niżej. I tu jestem w stanie się zgodzić z tym, że to bardziej efektywna pozycja. Sama z racji moich kolanowych historii mam siodełko ustawione bliżej środka osi supportu i wyżej niż powinnam, tak, by mniej obciążać kolana i mięśnie czworogłowe a bardziej mięśnie dwugłowe.

Moja kierownica zaś powinna według IdMatch powędrować do przodu i niżej. I do tego już zupełnie nie mogę się przekonać, bo przy wzroście 162 cm na Liv Devote w rozmiarze S mam już teraz dość wyciągniętą sylwetkę.

Przez długą chwilę zastanawialiśmy się, jakie parametry i co dokładnie bierze pod uwagę komputer opracowujący pozycję. Bardzo żałuję, że nie było już czasu, by poeksperymentować z ustawieniem pozycji dla roweru szosowego dla jazdy rekreacyjnej a potem sportowej i porównania tego do ustawienia „gravelowego”.

Nie byłabym jednak sobą, gdybym teraz to tak zostawiła. Dlatego tak jak wspominałam na początku, chyba przyszła pora na zrobienie bikefittingu z jakimś specjalistą, który wszystko mi wytłumaczy co i jak ;)

Czy ten wpis był pomocny?

Kliknij gwiazdkę!

Średnia ocena 5 / 5. Oceniłeś wpis 1

Brak ocen. Bądź pierwszy!

Chcesz więcej?

Zajrzyj na moje inne kanały!

Bardzo mi przykro, że nie znalazłeś tu niczego dla siebie!

Pomóż mi ulepszyć tego bloga!

Powiedz, jak mogę to zmienić?

Chcesz więcej takich materiałów?
Postaw mi kawę na buycoffee.to
Dorota Juranek

Dorota Juranek

Jeżdżę na rowerze, odkrywam nowe trasy i miejsca, robię zdjęcia oraz tworzę filmy. Pasją do podróżowania dzielę się tutaj oraz na kanale YouTube.
Wszystkie wpisy »

komentarze

2 odpowiedzi

  1. Piotr Kalużny pisze:
    26 kwietnia 2021 o 07:45

    Jest na sali bikefitter :) Miałem już zaproszenie na prezentację tego systemu, niestety było ciągle przesuwane, przekładane (wiadomo – obostrzenia) i ostatecznie nic nie wyszło. Jestem bardzo ciekawy tego systemu, ponieważ widzę go jako duże wsparcie w mojej pracy, ale na pewno nie urządzenie pozwalające robić profesjonalne ustawienia laikowi. Nawet obecnie robiąc fitting zaczynamy od ustawień ,,teoretycznie” dobrych, tylko po to, żeby potem najczęściej wszystko przestawić z powodu:
    a) indywidualnych preferencji kolarza – jeśli ktoś ileślat jeździł w jakiejś pozycji, to jak zła by ona nie była, przyzwyczaił się i teraz nawet zmiana na teoretycznie idealną, wyliczoną najlepszym algorytmem wciąż będzie dla niego niekomfortowa. Dlatego w takich sytuacjach często fitting rozkładam na dwa etapy, i widzę się z takim człowiekiem dwa razy, np w odstępie miesiąca powoli go adaptując.
    b) historii urazów, kontuzji, przeciążeń – wiadomo, oczywistość. Tutaj z racji tego, że jestem też fizjoterapeutą, jeśli widzę jakieś duże nieprawidłowości w funkcji ciała, najpierw ,,ogarniamy” wszystkie bolączki z ciała, a dopiero potem do przeserwisowanego ciała dopasowujemy rower :)

    c) stylu jazdy i oczekiwań. Pozycję trzeba dopasować do ulubionej kadencji, do tego jak rower ma się prowadzić – pamiętajmy, że fittować można też górale i tam technika jazdy też ma ogromny wpływ na pozycję. Co jeśli system mi pokaże, że dany człowiek powinien mieć kierownicę 38cm, a on jest uwielbia bikepacking i chce zamontować szeroką torbę na kierownicy?

    Nie chcę być źle zrozumiany – ten system na pewno jest wielkim ułatwieniem i bardzo chciałbym go wypróbować, ale wciąż nie widzę sprowadzenia człowieka tylko do roli kręcenia kluczami wg. wskazań z laptopa – a niektórzy tak ten system zapowiadali :)

    Odpowiedz
    1. mamba pisze:
      26 kwietnia 2021 o 08:59

      Dziękuje za wartościowy komentarz. Jeśli przeczytał Pan wpis to na pewno wie Pan, że jestem dokładnie tego samego zdania. IdMatch to narzędzie które z odpowiednia wiedzą może być dobrze wykorzystywane.
      Problem w tym, że aktualnie na rynku pojawia się wielu bikefitterow, których wiedzy tez nie idzie zweryfikować.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

przeczytaj też to

Akademia Bikepackingu
bikepacking

Akademia Bikepackingu Jack Wolfskin 2023

5 (4) Akademia Bikepackingu była pomysłem, który powstał w mojej głowie, gdy razem z Michałem

więcej »
18 września 2023 2 komentarze
Bikefitting Velolab
porady

Bikefitting – jak ustawić dobrą pozycję na rowerze?

5 (8) Mimo iż od przeszło 20 lat jeżdżę na rowerze to dopiero niedawno zdecydowałam

więcej »
12 września 2023 Brak komentarzy
relacje

Łemko Gravel 2023

4.4 (5) Łemko Gravel to jeden z trzech wyścigów zaproponowanych przez organizatorów w ramach Podkarpackie

więcej »
9 sierpnia 2023 4 komentarze
Race Balm
porady

RaceBalm – kosmetyki dla osób aktywnych

5 (2) RaceBalm to seria kosmetyków przeznaczonych dla osób aktywnych, uprawiających sport zarówno zawodowo jak

więcej »
7 sierpnia 2023 Brak komentarzy
WIĘCEJ
Facebook Youtube Instagram
Postaw mi kawę na buycoffee.to

© 2023  All rights reserved.
Dorota Juranek Mamba On Bike
NIP 6342577792

Strona posługuje się plikami cookies w celu prawidłowego jej działania. Kontynuując zgadzasz się na korzystanie z plików cookies zgodnie z naszą polityką prywatności.
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT