Przejdź do treści
  • GŁÓWNA
  • OBOZY ROWEROWE GO GIRL
  • MIEJSCA
    • Polska
      • Beskid Niski
      • Beskid Mały
      • Beskid Sądecki
      • Beskid Śląski
      • Beskid Żywiecki
      • Bieszczady
      • Gorce i Pieniny
      • Jura Krakowsko-Częstochowska
      • Katowice i okolice
      • Małopolska
      • Płaskopolska
      • Sudety
      • Suwalszczyzna
      • Zakopane i Tatry
    • Austria
      • Ischgl
      • Saalbach – Hinterglemm
      • Salzkammergut
    • Chorwacja
    • Czechy
    • Maroko
    • Słowacja
    • Szwajcaria
    • Włochy
      • Finale Ligurie i San Remo
      • Lago di Garda
      • Livigno
      • Toskania
      • Valsugana
    • Wyspy Kanaryjskie
    • SINGLETRACKI i BIKE PARKI
  • SPRZĘT
    • testy i recenzje
  • PORADY
  • INNE
    • ULTRA
    • BIKEPACKING
    • GRAVEL
    • ZWIFT
    • morsowanie
    • relacje
    • kolarska kuchnia
    • zimowo
    • life behind bars
    • o treningu
    • GIRLS on BIKES
    • rekonstrukcja ACL
    • przemyślenia
    • maratonowo
    • Geocaching
  • WSPÓŁPRACA
  • Sklep
    • Sklep
    • Regulamin sklepu, polityka prywatności i plików cookies
    • Koszyk
  • GŁÓWNA
  • OBOZY ROWEROWE GO GIRL
  • MIEJSCA
    • Polska
      • Beskid Niski
      • Beskid Mały
      • Beskid Sądecki
      • Beskid Śląski
      • Beskid Żywiecki
      • Bieszczady
      • Gorce i Pieniny
      • Jura Krakowsko-Częstochowska
      • Katowice i okolice
      • Małopolska
      • Płaskopolska
      • Sudety
      • Suwalszczyzna
      • Zakopane i Tatry
    • Austria
      • Ischgl
      • Saalbach – Hinterglemm
      • Salzkammergut
    • Chorwacja
    • Czechy
    • Maroko
    • Słowacja
    • Szwajcaria
    • Włochy
      • Finale Ligurie i San Remo
      • Lago di Garda
      • Livigno
      • Toskania
      • Valsugana
    • Wyspy Kanaryjskie
    • SINGLETRACKI i BIKE PARKI
  • SPRZĘT
    • testy i recenzje
  • PORADY
  • INNE
    • ULTRA
    • BIKEPACKING
    • GRAVEL
    • ZWIFT
    • morsowanie
    • relacje
    • kolarska kuchnia
    • zimowo
    • life behind bars
    • o treningu
    • GIRLS on BIKES
    • rekonstrukcja ACL
    • przemyślenia
    • maratonowo
    • Geocaching
  • WSPÓŁPRACA
  • Sklep
    • Sklep
    • Regulamin sklepu, polityka prywatności i plików cookies
    • Koszyk
Facebook Youtube Instagram

Zimowe buty na rower – jak wybrać?

  • 29/10/2017
  • 16 komentarzy
POSTAW KAWE
5
(1)

Mam taką teorię, wymyśloną na potrzeby tego artykułu, że na każdego prędzej czy później przychodzi pora. Po wypróbowaniu niezliczonej ilości patentów,  kilku wycieczkach z odmarzniętymi paluchami,  gdy po raz kolejny czujesz chlupotanie w butach, nerwy nie wytrzymują i ciało odpuszcza, ty podejmujesz decyzję. Po powrocie do domu siadasz przy komputerze i zapytujesz Wujka Googla – jakie buty rowerowe kupić na zimę?


W czym jeździć na rowerze zimą?

Jak głosi stare polskie przysłowie – nie ma złej pogody, są źle ubrani rowerzyści. W czym jeździć na rowerze zimą? W tym w czym ci najwygodniej i najcieplej. Dla jednych będą to zwykłe letnie buty z ochraniaczami, innym wystarczą ciepłe skarpety, a jeszcze inni zupełnie odpuszczą i wybiorą ciepłą kołderkę. Ja oczywiście wybieram zimówki. Dlaczego? Bo jeżdżę często, praktycznie w każdy weekend, a im więcej śniegu tym bardziej się cieszę.
Gdy jednak zamierzasz jeździć zimą sporadycznie, raz w miesiącu a największe mrozy jednak odpuścisz, to na pewno nie warto marnować ani czasu na dalsze czytanie tego artykułu, ani pieniędzy na zimowe buty rowerowe.

Zimowe buty na rower – czy warto?

Pytanie to jest raczej teoretyczne. Gdy za onem zimno, gdy za oknem pada, buty odpowiednie mieć wypada. Dzięki zimowym butom komfort jazdy w jesienno-zimowych warunkach  zdecydowanie się poprawi, łatwiej i chętniej zbierzesz się z kanapy na trening, z dużo większą przyjemnością wybierzesz się na kolejny trip, a zaplanowane trzy godziny w LT metodą ciągłą pykniesz sobie i nawet nie poczujesz.

Jeszcze kilka lat temu wybór zimowych butów rowerowych nie był trudny, bo wybierało się między trzema dostępnymi modelami, które kosztowały miliony monet. Teraz sytuacja diametralnie się zmieniła. Mamy coraz większy wybór zarówno w zakresie jakości jak i ceny. Buty rowerowe na zimę nie są też już jak Yeti, o którym wszyscy słyszeli, a nikt nie widział.

Dlaczego warto kupić zimowe buty na rower?

  • bo chronią przed zimnem
  • bo chronią przed deszczem
  • bo izolują od mrożących krew w żyłach bloków
  • poprawiają komfort termiczny
  • sprawiają, że nie tracimy funu z jazdy na rowerze
  • dają +100 punktu do lansu na dzielni

  • Zimowy zjazd na rowerze

    Na co zwrócić uwagę?
  • rozmiar – but powinien być luźniejszy. Ciasny but utrudnia krążenie i szybciej robi się zimno.
  • dobry bieżnik przydaje się w przypadku MTB
  • wewnętrzna wyściółka – przyjemny ciepły materiał rob swoje, dobrze gdy jest to np. Thinsulate
  • membrana, nieprzemakalność
  • wysoka cholewka lub ściągacz z góry, dzięki któremu woda nie dostanie się do środka od góry buta
  • podeszwa powinna dobrze izolować od bloków
  • w przypadku MTB podeszwa powinna być bardziej miękka, by ułatwiała ewentualne podejścia czy spacery z rowerem, w przypadku szosy karbon ujdzie
  • oddychalność – aby w środku nie zrobiła się kałuża szybciej niż na zewnątrz
  • elementy odblaskowe dla bezpieczeństwa, zimą czeto jeździmy już po ciemku
  • Buty SPD zestawienie

    XlC CB-M07 449 zł

    Force Ice 499 zł

    Kross EXUSTAR E-SM343 599 zł

    Shimano SH-MW500 509 zł

    Shimano SH-MW700 699 zł

    Shimano SH-XM7

    Shimano SH-XM900 669 zł

    Shimano SH-RW500 696 zł

    CRONO ARTICA MTB 789 zł

    CRONO ARTICA Road 649 zł

    Sidi Breeze Rain 749 zł

    Sidi Diablo Gore 849 zł

    Sidi Hydro Gore szosa 989 zł

    Sidi Frost Gore 999 zł

    Mavic Crossmax Pro H20 792 zł

    Mavic Ksyrium Pro Thermo 793 zł

    Mavic Crossmax SL Pro Thermo 924 zł

    Specialized Defroster MTB 799 zł

    Northwave X-CROSS GTX 185 Euro

    Northwave RAPTOR GTX

    Northwave RAPTOR ARCTIC GTX

    Northwave EXTREME XCM GTX

    Northwave Celsius GORE-TEX

    Northwave Yeti 232 Euro

    Giro ALPINEDURO 680 zł

    VAUDE Minaki Mid CPX 725 zł

    Bontrager Winter Shoes OMW 1299 zł

    45NRTH Japanther SPD 267 Euro

    45NRTH Wölvhammer SPD

    A może ochraniacze?

    Dla mnie te dwie rzeczy wcale się nie wykluczają. Zarówno ochraniacze jak i zimowe buty stosuje się w odpowiednich sytuacjach. Ochraniacze na buty dobre są na szosę, gdy masz pewność że nie będziesz zmuszony do przedreptania z rowerem kilku metrów (ręka do góry, kto zaliczył zimową wyprawę w zaspach z ochraniaczami łapiącymi śnieg od przodu?), ochraniacze są dobre gdy temperatura jest jeszcze powyżej zera, bo od góry chronią i grzeją, ale od bloków często dalej ciągnie.

    Spd czy platformy

    Dyskusja o tym czy SPD czy platforma, to jak rozmawiać o wyższości Wielkanocy nad świętami Bożego Narodzenia. I te i te mogą być przecież fajne. Niewątpliwym plusem zastosowania platform jest ich niski koszt. Na pedałach platformowych możesz jeździć w każdych butach zimowych jakie posiadasz. Czy to trekingi czy „Relaksy”, czy nawet stare Adidasy.

    Na pewno jednak, jazda na platformach jest dużo mniej efektywna i wydajna. Więc gdy jesteś zawodnikiem wykręcającym więcej niż 6 w/kg, na platformy popatrzysz z politowaniem. Zimą platformy mogą być też dobrą okazją do podszkolenia swojej techniki.

    Wodoodporne skarpetki

    To ostatnia alternatywa na mniej mroźne lecz deszczowe  dni. Od dwóch lat z dużym zadowoleniem w jesienne dni używam skarpetek wodoodpownych. W moim przypadku to DexShelle, ale widziałam iż na rynek ostatnio wchodzi też jakaś konkurencyjna firma. Co fajnego jest w tych skarpetkach. Po pierwsze – nie przemakają, więc gdy zdarzy nam się lądowanie w kałuży czy jazda po strumykach, stopy dalej mamy suche. Po drugie są nieprzewiewne – dzięki czemu nie stosuję ochraniaczy na buty a tylko te skarpetki. Na ich opis przyjdzie jeszcze pora. ale to juz teraz moge powiedzieć, że to jeden z moich zimowych must have.

    Podsumowanie

    plusy dodatnie
  • dużo bardziej odporne na warunki atmosferyczne niż ochraniacze czy zwykłe buty
  • dobra izolacja od bloków
  • zapewniają większy komfort niż wszystkie metody alternatywne
  • posłużą kilka sezonów
  • plusy ujemne
  • często wysoka cena
  • większa waga
  • bloki czasem zatykają się śniegiem

  • Jeśli macie jakieś swoje sposoby, sprawdzone modele butów, czy inne wskazówki odnośnie jazdy jesienią i zimą to podzielcie się nimi w komentarzach. Na pewno wasze doświadczenia przydadzą się innym.


    Czy ten wpis był pomocny?

    Kliknij gwiazdkę!

    Średnia ocena 5 / 5. Oceniłeś wpis 1

    Brak ocen. Bądź pierwszy!

    Chcesz więcej?

    Zajrzyj na moje inne kanały!

    Bardzo mi przykro, że nie znalazłeś tu niczego dla siebie!

    Pomóż mi ulepszyć tego bloga!

    Powiedz, jak mogę to zmienić?

    Chcesz więcej takich materiałów?
    Postaw mi kawę na buycoffee.to
    Picture of Dorota Juranek

    Dorota Juranek

    Jeżdżę na rowerze, odkrywam nowe trasy i miejsca, robię zdjęcia oraz tworzę filmy. Pasją do podróżowania dzielę się tutaj oraz na kanale YouTube.
    Wszystkie wpisy »

    komentarze

    16 Responses

    1. Łukasz pisze:
      30 października 2017 o 09:03

      Czy jakieś tańsze skarpety polecasz na zimę? Te DexShell przyznam, że dość kosztowne.

      Odpowiedz
      1. mamba pisze:
        30 października 2017 o 09:32

        No niestety o takich parametrach nie znalazłam nic innego. Gdy pierwszy raz je kupiłam, to cieżko było wyłożyć tyle kasy za skarpetki, ale po pierwszych użyciach wiedziałam, że było warto. Głównie chodzi tu o ich nieprzewiewność. Może warto poszukać jakichś promocji. Moje pierwsze były te najtańsze https://www.camelmore.pl/pl/p/DexShell-skarpety-Everyday/626.
        Z zimowych skarpet dobre będą wszystkie narciarskie i takie z merino, ale one tylko grzeją, musisz mieć wtedy mniej przewiewne buty lub ochraniacze. I do póki za dużo nie będziesz w nich spacerował to też dadzą radę.

        Odpowiedz
    2. Łukasz pisze:
      30 października 2017 o 10:32

      No buty na platformy potraktowałaś Dorotka po macoszemu strasznie. Biadaaaa platformowcom ;-)
      Jest masa butów już wpinanych na zimę ale ciekawego buta na zimę to ja nie znama jakbym poznał to bym kupił.
      Do ubijaczek np (bo spd to nie jedyny system na świecie) nie mam przekonania np na zimę.
      Na wiosnę byłem na Turbaczu jak zalegała jeszcze spora warstwa śniegu i czułem się absolutnie nieswojo.
      Gruba skarpeta plus spora tolerancja moich malletów na wypięcie oraz mięsistość wyściółki buta powodowały że kąt do oderwania nogi od pedała był jakiś gigantyczny. A przy trudniejszych miejscach gdzie jeszcze pokrywa śnieżna potrafi zrobić psikusa i pochłonąć cały rower, robi to złą robotę (zwłaszcza w głowie jak masz nie tak w kolanie, o czym wiesz doskonale). Jedak możliwość szybkiego wypięcia się jest czasami istotna.

      Więc wybrałem luz psychiczny i platformy do jazdy ( mówimy o ęduro) na cały rok.

      I jak z latem nie mam problemu bo jak jadę po szosie, szuterku czy innych bulwarach to mam rower z ubijaczkami i do tego NW na które mieszczą się „deszczochraniacze” a w góry, bike parki i inne Kościeliska ;-) mam 5 10 i jest bosko.

      Ale zima w górach to już lipa totalna.
      !) FAJFTENY mają super podeszwę ale na śniegu czy płynnym błocie już tak super super nie jest.
      @) Woda wlewa się do nich wiadrami.
      #) Szerokie są na tyle że ochraniacze nie chcą na nie wchodzić, bo próbowałem pozbyć się wiadra wody w środku ale nie …. ale nieeeee. :-(
      $) Schną jakieś 3 dni ( W języku jest zawsze tyle wody że można mieć tam awaryjny bukłak )
      Ogólnie słabo.

      Buty górskie z wysoką cholewką może są i fajne ale na krótko, przynajmniej dla mnie.
      !)Obcierają mnie na rowerze – Jednak ruch jest trochę inny, inne ułożenie stopy, trochę blokują. Nie mówię o szlakach gdzie siedzisz na krześle.
      @)Poza tym w dobrym górskim bucie podeszwa jest szeroka tak że muszę mieć nienaturalnie ułożone nogi bo inaczej jadę po tylnym trójkącie albo on po moich butach jak zjeżdżam.
      #) Podeszwa o zbyt fikuśnym i agresywnym bieżniku na pinach powoduje że trzeba podnosić nogę nad pedał i szukać odpowiedniego ułożenia. Zajmuje to czasami dłużej niż wpięcie się w „spd” początkującemu.

      Tenisówki ? Na zimę ? No nie bałdzo , nie bałdzo.

      I w sumie chętnie bym kupił buty do platform na zimę aleeeee, nie znam.

      Bo:
      !) podeszwa nie może być jak w butach do wspinaczki,
      @)fajnie jakby były trochę zgrabniejsze od relaksów,
      #) fajny byłby ściągacz od góry, bo lżej się pedałuje i chodzi bez prywatnych basenów.
      4) No i podstawa – żeby jednak miały jakieś właściwości izolujące od mrozów i deszczów.

      A w czwartek zaczynamy tułaczkę rowerową bo Bieszczadach i co ja biedny mam zrobić ;-)

      Taki mamy klimat.

      Pozdrowionka

      Odpowiedz
      1. mamba pisze:
        30 października 2017 o 10:38

        Łoooo, no za takie komentarze stawiam piwo :) Platformy ominęłam bo się nie znam i nie chcę pisać głupot :) Za to ty pięknie uzupełniłeś o to, co trzeba. Ja na platformy miałam takie zimowe buty Salomona. były ponad kostkę, ciepłe, z vibramową podeszwą.

        A patrzałeś na tą nowość Endury – ochraniacze na buty bez spdów. To wygląda ciekawie.

        Bieszczady – zazdraszczam.

        Odpowiedz
        1. Łukasz pisze:
          2 listopada 2017 o 11:40

          Trzymam Cię za piwo ;-) Jeżeli mówisz o tych freezing point ochraniaczach Endury to tam jest faktycznie większość podeszwy odsłonięta. Nadal pozostaje że to większość jest odsłonięta – piny nie wybaczą ani cordurze ani kevlarowi.

          Tak. Salomonki są dość zgrabne. Ostatnio ich jakość za to idzie w dół wg ich użytkowników.

          Odpowiedz
    3. Bobiko pisze:
      30 października 2017 o 14:19

      Ja w tywlm roku zainwestowalem w jesienno zimowe buty spd i zrobiłem to z ciężkim sercem / portfelem. Ale jak to na dzielni mówią, płacisz raz a zdrowie jest bezcenne.

      Dotychczas radziłem sobie turystycznymi butami spd + ochraniacze na nie ale to rozwiązanie częściowo się sprawdziło w warunkach słonecznych ale chłodnych / zimowych.

      Kupiłem NW Celcius 2 gtx za dobre pieniądze i po kilku jazdach jestem tak bardzo zadowolony, że zapomniałem o kosztach. Póki co w deszczu sprawdziły się idealnie, stopa nie marznie i o dziwo nie poci się (a z tym to też problem mam). Ale dopiero gdy mrozy nadejdą i śnieg spadnie, ocenie skuteczność i słuszność zakupu.

      Ps formularz do. Komentarza na mobilkach wygląda paskudnie. Za małe pola :/

      Odpowiedz
      1. mamba pisze:
        30 października 2017 o 21:27

        No i właśnie. Każdy kto zainwestuje ten po kilku razach już nie żałuje inwestycji :)
        Jesli chodzi o mobilki to niestety na razie modyfikacji nie będzie :(

        Odpowiedz
    4. MTBFreak pisze:
      9 listopada 2017 o 23:46

      Skoro nie znasz sie na platformach, to nie pisz głupot i banałów.
      Tytuł do poprawki na: Zimowe SPDy na rower.

      Odpowiedz
    5. Księgowy pisze:
      11 listopada 2017 o 12:49

      Marzy mi się wyprawa w góry zimą z moim gravelem na 29 tkach… Szkoda że u nas zimy takie słabe a zimą w góry tak daleko…Mieszkam na Mazowszu a tu co najwyżej mróz się zdarza, bo śniegu to jak na lekarstwo

      Odpowiedz
    6. Filip pisze:
      19 listopada 2017 o 00:18

      „Spd czy platformy

      Dyskusja o tym czy SPD czy platforma, to jak rozmawiać o wyższości Wielkanocy nad świętami Bożego Narodzenia. I te i te mogą być przecież fajne. Niewątpliwym plusem zastosowania platform jest ich niski koszt. Na pedałach platformowych możesz jeździć w każdych butach zimowych jakie posiadasz. Czy to trekingi czy „Relaksy”, czy nawet stare Adidasy.

      Na pewno jednak, jazda na platformach jest dużo mniej efektywna i wydajna. Więc gdy jesteś zawodnikiem wykręcającym więcej niż 6 w/kg, na platformy popatrzysz z politowaniem. Zimą platformy mogą być też dobrą okazją do podszkolenia swojej techniki.”

      Guzik prawda bo: porządne platformy to jakieś 200 zł, porządne buty do platform (tylko takie mają sens) to jakieś 600-700 zł. SPD można spokojnie kupić tańsze, pedał za 100 i buty za 300 i robią robotę. Jak ktoś jeździ na platformach typu ALU-71 za 15 zł i zakłada do tego byle jakie buty, to niestety tego nie można porównywać.

      Co do wydajności: https://www.youtube.com/watch?v=LFgHaMHeKyM .

      Odpowiedz
      1. mamba pisze:
        19 listopada 2017 o 09:42

        Sorry, ale porównując efektywność pedałowania platformy obojętnie jakie by były nie mają szans z SPD.
        Dobre platformy+buty są efektywne w trzymaniu na zjeździe i z tym się zgodzę.

        Dlaczego platformy są lepsze zimą? Bo jak masz ten sam budżet na zestaw buty plus pedały, to zdecydowanie większy komfort jazdy uzyskasz wybierając zestaw z platformami. Może w cytowanym przez ciebie fragmencie zastosowałam zbyt duży skrót myślowy.

        Dobre pedały SPD to koszt 400 zł dobre zimowe buty to minimum 700-800 zł. więc jednak w stosunku do twojej platfomowej wersji wychodzi drożej :)

        Odpowiedz
    7. Mateusz Kraz pisze:
      26 listopada 2017 o 13:22

      Jakoś zawsze zimą unikałem jazdy na rowerze, ale teraz może się skuszę.

      Odpowiedz
    8. http://rowerowy-raj.pl/ pisze:
      8 grudnia 2017 o 08:24

      Ja jeśli chodzi o pedałowanie zimą nigdy entuzjastą nie byłem. I to właśnie głównie przez te małe spory/wojenki SPD-owców z platformersami ;) A tak na serio, to zawsze odstraszały mnie ceny takich zestawów na zimę. Zimą zdecydowanie wolę przesiąść się na trenażery plus dodatkowo wprowadzenie innej aktywności. Mam basen siłkę 2x w tygodniu, no i pedałuje sobie – ale już tak bardziej rekreacyjnie w domu na maszynie.

      Odpowiedz
    9. Paweł pisze:
      10 grudnia 2017 o 19:10

      @Filip nie wiem z jakiego poziomu cenowego startujesz ale zwykłe platformy za 30 zł nie są wcale dużo gorsze niż te wypasione za 2 stówki. Buty z membraną jakąś tam, kupiłem w Deca – nazywają się chyba Inuit i byly za ledwie 2 stówki. Nie przemakają, dobrze izolują, używam do jazdy na rowerze zimą – niestety najniższa temp. w jakiej je do tej pory przetestowałem to ledwie -18 st. Może w tym roku będzie lepiej.
      I nie strasz proszę przyszłych zimowych rowerzystów taką kasą bo nie masz racji. Można taniej i też dobrze.

      Odpowiedz
    10. Monika pisze:
      30 grudnia 2017 o 16:12

      Właśnie wróciłam „z roweru” i stopy prawie mi odpadły, kolejny już raz tej zimy, pomimo ochraniaczy na butach. Nadszedł więc ten moment, o którym piszesz :-) Twój wpis bardzo mo pomógł w podjęciu decyzji, dziękuję i pozdrawiam!

      Odpowiedz
      1. mamba pisze:
        1 stycznia 2018 o 19:09

        Cieszę się, że pomógł. Jeśli regularnie jeździsz zimą to zimowe buty zwrócą się bardzo szybko. Ja przerobiłam wiele kombinacji. Teraz trzeci sezon już w zimówkach jeżdżę i nie oddałabym ich za żadne skarby.

        Odpowiedz

    Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    przeczytaj też to

    Zamek Czocha
    Dolny Śląsk

    Via Sacra – śladami historii i duchowości Dolnego Śląska

    5 (2) Via Sacra, czyli „Święta Droga”, to wyjątkowy szlak pielgrzymkowy, który łączy ze sobą

    więcej »
    12 października 2025 Jeden komentarz
    Uncategorized

    Okulary fotochromowe – dlaczego to najlepszy wybór na rower?

    4.3 (4) Okulary fotochromowe to najlepszy wybór, jeśli mieszkasz i jeździsz głównie w Polsce.Change my

    więcej »
    2 października 2025 Jeden komentarz
    tripout onyx
    recenzje

    Okulary Tripout ONYX kontra wcześniejsze modele – porównanie i pierwsze wrażenia

    5 (4) Myśląc Tripout w głowie pojawia mi się jedno skojarzenie – bardzo przyzwoita funkcjonalność

    więcej »
    25 września 2025 Brak komentarzy
    kalendarz ultramaratonów
    gravel

    Kalendarz ultramaratonów rowerowych 2026

    5 (24) Kalendarz ultramaratonów rowerowych 2026 to miejsce, gdzie znajdziesz wszystkie długodystansowe wyścigi odbywające się

    więcej »
    12 września 2025 20 komentarzy
    WIĘCEJ
    Facebook Youtube Instagram
    Postaw mi kawę na buycoffee.to

    © 2023  All rights reserved.
    Dorota Juranek Mamba On Bike
    NIP 6342577792